Tess

Hejsan mitt namn är Therese och på min blogg får ni följa mitt liv som nybliven kostrådgivare, jag jobbar för nuvarande på Life och mina största intressen är just Hälsa, träning och kostrådgivning. Ta gärna del av mina träningsupplägg, recept och andra tips!! Vid kontakt skicka gärna e-post till [email protected] Hälsningar Tess

Äppelkaka med kokosgrädde

Nu har jag gjort en annan variant av äppelkaka som är helt glutenfri och jag har använt kokospalmsocker som sötningmedel, samt lite agave.
 
Recept: 1 form äppelkaka
 
100 gram smör
3st svenska äpple
1 dl hasselnötsmjöl
0.5 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
0.5 dl kokospalmsocker
2 ägg
kanel
 
Gör: Vispa ägg och kokospalmsocker poröst, smält smöret i en kastrull och blanda alla de torra ingredienserna.
Börja med att hälla i det smälta smöret försiktigt i äggblandningen och sist mjölblandningen.
Skala och dela äpplena, krydda med lite kanel och kokospalmsocker. Blanda sedan ner äpplena i smeten och rör om.
Smöra en form med kokosflingor och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i cirka 25 minuter.
Servera med kokosgrädde eller vanlig grädde.
 
Kakan blev super god, men jag skulle lagt smeten i en mindre form. Kakan blev väldigt platt.
Kanske mest för utseendets skull men annars blev den super god. Väldigt mättande så man behövde bara en liten mumsbit.
 
 
#1 - - Laura:

Det lät gott. Måste prova!

Svar: Tack, ja det tycker jag =)
Tess