Tess

Hejsan mitt namn är Therese och på min blogg får ni följa mitt liv som nybliven kostrådgivare, jag jobbar för nuvarande på Life och mina största intressen är just Hälsa, träning och kostrådgivning. Ta gärna del av mina träningsupplägg, recept och andra tips!! Vid kontakt skicka gärna e-post till [email protected] Hälsningar Tess

Egenvård vid förkylning

Ingefära är ett under vid förkylning och är bra på att lindra onda halsar då den har effekt på både bakterier och virus.
Ingefära har även en antiinflammatorisk verkan.
 
Vitlök är också kanon vid förkylning och vitlök innehåller antibakteriella ämnen som kan motverka virusinfektioner.
 
Honung lindrar och lenar irriterad hals, drick gärna te med honung och ingefära.
 
C- vitamin stärker immunförsvaret, ta gärna tillskott på 1000mg, eller ät extra mycket kiwi och apelsiner.
 
Zink är också en väldig bra vitamin vid förkylningar, ta tillskott på 30 mg dagligen under förkylningen så återhämtar kroppen sig fortare.
 
Lakritsrot te är bra vid hosta och irriterade luftvägar och lakritsroten har bakterie- och virusbekämpande egenskaper.
 
Timjan är bra vid hosta och det går bra att tugga på timjanblad när man känner att en förkylning är på gång.
 
Saltvatten, ja tro det eller ej men att skölja näsan med saltvatten sägs förebygga förkylningar.
 
Ta hand om er kropp under förkylningen, vila och sov mycket och var nog med att tvätta händerna.